ECTS
2 crédits
Code Apogée
3MNNE51
Composante(s)
UFR Langues et Civilisations
Période de l'année
Semestre 3
Description
In year 1 of the master’s course, priority is given to acquiring the terminology you need to discuss a variety of issues related to language acquisition and language teaching. In year 2, the perspective shifts to more practical issues. The course begins in “remote learning mode” with online instruction in English (6 H) followed by two immersive - and hopefully transformative - workshop sessions, which will be held in-person (3 + 3 H). The main objective is to experiment activities (in English) that you might want to adapt later to you own teaching practice (in French as a foreign or second language): slam poetry writing and reading; stage adaptations of literary works using simple “tableau vivant” techniques, and much more.
Heures d'enseignement
- Anglais - TDTravaux Dirigés12h
Contrôle des connaissances
- 1 écrit de synthèse remis en fin de semestre : journal de bord guidé, complété par des micro-tâches de lecture, d’écriture et de visionnage (60 %)
- 1 oral de synthèse : participation à deux ateliers « jouer la langue / performing language» de formation professionnelle aux méthodes d’enseignement-apprentissage par-corps (embodied learning). (L’évaluation est centrée sur la participation et l’implication, non sur le niveau de langue, qui varie nécessairement d’un sujet à l’autre) (40 %)
L’évaluation tient compte du niveau de départ et s’ajuste aux possibilités de chacun.e. Cependant, un niveau minimal B1 est requis pour pouvoir suivre les enseignements dans de bonnes conditions.
Bibliographie
Lapaire, Jean-Rémi. ‘Mental Action as Visible Bodily Performance: an Educational Perspective.’ Vision Fulfilled. The Pictorial Turn, edited by Andreas Benedek and Kristóf Nyíri, Hungarian Academy of Sciences-Budapest University of Technology and Economics, 2019, pp. 27-37.
Lapaire, Jean-Rémi. ‘Performing Mrs Dalloway (1925).’ Miranda, vol 17, 2018. https://doi.org/10.4000/miranda.14255 (Accessed November 2020).
Lapaire, Jean-Rémi, and Hélène Duval. ‘To the Lighthouse (1927): a Choreographic Re-elaboration.’ Miranda, vol. 15, 2017. https://doi.org/10.4000/miranda.10898 (Accessed November 2020).
Lecoq, Jacques. The Moving Body. Teaching Creative Theatre. Translated from Le Corps Poétique (1997) by David Bradby. 2002. Methuen Drama, 2019.
Piazzoli, E. Embodying Language in Action. The Artistry of Process Drama in Second Language Acquisition. Cham: Palgrave Macmillan, 2018.